Förstå ”Branding” och varumärkets betydelse

Vår unika företagskurs i ”Branding” lär dig att förstå varumärkets betydelse och kraft i ditt försäljningsarbete.

Kursen vänder sig till VD, ledningsgrupper, varumärkesansvariga, marknadschefer oh informationschefer inom B2B-företag och kan hållas på antingen svenska eller engelska.

Ett välkänt varumärke utgör en kvalitets- och trygghetssymbol för kunderna och värderas högt på börsen. Allt fler företagsledningar har dessutom insett varumärkets betydelse för att hålla ihop en fragmenterad organisation över funktions-, segments – och landgränserna. Varumärket blir således ett sätt att få alla medarbetarna att dra åt samma håll och bygger därmed en företagskultur som främjar ett beteende som skapar rätt sorts affärer.

I den här kursen får du lära dig hur du faktiskt går till väga för att med varumärkets hjälp ta ditt företag från punkt ”A”, till punkt ”B”. Det vill säga att nå den nivå du vill att ditt företag ska befinna sig på.

Kursdeltagarna får konkreta och handfasta råd om hur man kopplar varumärket till sina affärsstrategier och – framför allt – hur man skall bära sig åt för att genomföra de önskade förändringarna. Ni lär er allt ifrån hur en meningsfull varumärkesplattform för medarbetarna tas fram, till hur man ser till att ”bollen kommer i rullning av sig själv” och blir nästan omöjlig att stoppa.

De teoretiska övningarna kommer varvas med praktiska workshops.

Tala med våra experter

Vi utbildar på uppdrag av svenskt näringsliv

Kursinnehåll

Genomgång av varumärkets historia och drivkrafter

Varför är B2B annorlunda?

  • Rationella/emotionella köpbeslut?
  • Case study
  • Varumärkeshjulet inom B2B

 Modell för varumärkesbyggande inom B2B

  • Arbetsmodell
  • Sex “Best Practices”

 Var befinner vi oss? Punkt ”A”

  • Brand snapshots
  • Gap-analys

 Vart vill vi? Punkt ”B”

  • Visioneringsprocessen
  • Core values dvs kärnvärderingarna, varumärkeslöftet, varumärkesplattformen

 Hur tar vi oss dit? Implementeringsmetoder

  • Modellering av kritiska processer
  • Att skapa högpresterande team
  • Metoder och verktyg för implementering

 Metoder för att styra upp kommunikationen?

  • Kommunikationsrevisioner
  • Varumärkesportaler, MRM system
  • Konkreta tips och idéer för marknadskommunikationen

 Varumärkesstrategier och Brand Management

  • Varumärkesstrategin kopplad till affärsstrategin
  • Varumärkesfrågor i samband med M&As och förvärvsprocesser
  • Konsolidering av varumärkesportföljer
  • Brand Managementfrågor

Mätning och värdering av varumärken

  • Motiv, metoder, redovisningsregler

 

Kursens längd:

1 dag

Varför välja oss?
Branschorienterade utbildningar

Vi vet vad ni behöver!

Branschorienterade utbildningar

Vi använder den senaste tekniken och de smartaste verktygen tillgängliga i branschen för att ge er de bästa nya redskapen att omgående tillämpa i ert arbete.

Skräddarsydda lösningar för er

Vi vet att en storlek inte passar alla!

Skräddarsydda lösningar för er

Speciellt anpassade lösningar efter alla företags unika behov och önskemål.

35 års erfarenhet

Vi vet hur man levererar resultat!

35 års erfarenhet

Vi har erfarenheten och vanan av att leverera mätbara och långvariga resultat för våra klienter.

Företagsutbildning som ger resultat!

Hos oss hittar ni skräddarsydda kurser och kompetenslösningar för alla behov. Vilken utbildning passar er? Vi vet!

Börja här
Är det något du undrar över? Fråga våra experter!
Vi hjälper dig!