Framtidens kundservice

kundbemötande kvinna skakar hand och pratar hr engelska med konsult

Bättre kundbemötande lönar sig!

Det säger sig självt egentligen, men tål ändå att upprepas; proffsig kundservice, bra kundbemötande och goda kundrelationer i ett tidigt stadium är lönsamt för hela företaget.
Det är en fråga om förtroende och lojalitet, samt vilka värderingar organisationen kommunicerar till sina kunder.

Kundservice handlar om att just kommunicera och att underlätta för kunden. Det är viktigt att kunden alltid möts med respekt och artighet eftersom kundnöjdhet är en viktig del av affären.

Satsning på kundservice brukar därför direkt ge mätbara resultat.

 

Vad är bra kundbemötande?

God service är bland annat en fråga om:

  • Tillgänglighet

Låt era kunder få flera sätt att kontakta er. Se till att det är lätt att hitta ert nummer, mailadress och annat på hemsida och visitkort. Er tillgänglighet är ett sätt att visa intresse för kunden

  • Bekräftelse

Svara på mejl och förfrågningar snabbt och med ett leende. Dina kunder vill känna sig bekräftade av dig och ditt företag, de vill bli sedda och lyssnade på. Var den som ser och lyssnar bäst.

  • Kommunikation

Fråga kunderna om deras behov och önskemål. Fråga fler gånger. Och så igen. Var nyfiken på vem kunden är, lär dig om dem och kom ihåg det till nästa gång.

  • Lyhördhet

Lyssna till era kunder. Hör inte bara vad de säger utan verkligen lyssna med båda öronen och läs gärna av även kroppsspråket som ibland säger mer än orden.

  • Lova aldrig något du inte kan hålla

Tänk igenom vad som är rimligt. Lova kunden sådant som du VET att ni kan leverera. Tomma löften är skadligt i slutändan.

  • Ta hand om klagomål med ett leende

Var artig i alla lägen. Du måste ibland ta emot klagomål och möta arga och besvikna kunder, gör det med ett leende. Oavsett vem du möter i ditt yrke, le för guds skull. Det lönar sig.

  • Tacksamhet

Tacka. Efter ett samtal, efter en förfrågan eller ett mejl. Var artig och hellre lite överdrivet tacksam än inte tacksam alls. Det är era kunder som bygger er organisation och dess framgång, låt dem känna det.

 

Var bättre än era konkurrenter!

Bra kundbemötande ska för er handla om att vara bättre än era konkurrenter. Lika bra är bara just det – lika bra. Se till att ni sticker ut och att ert företags service skiljer sig från mängden. Det är en av de viktigaste aspekterna till stor framtida framgång.

 

GMS International erbjuder ert företag olika utbildningar inom kundservice.
Oavsett om ni har behov av att lära er hur man ska bemöta en viss typ av kunder eller om ni behöver träna Service- och Helpdeskpersonalen i vett och etikett, så kan vi hjälpa er med rätt kompetensutveckling.

 

Tveka inte att höra av er till våra experter som kommer kunna hitta en perfekt skräddarsydd lösning för just ert företag!

 

Klicka på länken kundserviceutbildning och läs mer.

 

Företagsutbildning som ger resultat!

Hos oss hittar ni skräddarsydda kurser och kompetenslösningar för alla behov. Vilken utbildning passar er? Vi vet!

Börja här
Varför välja oss?
Branschorienterade utbildningar

Vi vet vad ni behöver!

Branschorienterade utbildningar

Vi använder den senaste tekniken och de smartaste verktygen tillgängliga i branschen för att ge er de bästa nya redskapen att omgående tillämpa i ert arbete.

Skräddarsydda lösningar för er

Vi vet att en storlek inte passar alla!

Skräddarsydda lösningar för er

Speciellt anpassade lösningar efter alla företags unika behov och önskemål.

35 års erfarenhet

Vi vet hur man levererar resultat!

35 års erfarenhet

Vi har erfarenheten och vanan av att leverera mätbara och långvariga resultat för våra klienter.

Är det något du undrar över? Fråga våra experter!
Vi hjälper dig!